Hur ser det egentligen ut med våra gamla kassasystem? Allt fler börjar tycka det känns förlegat med papperskvitton och stora kassor som tar stort utrymme. Ett stort problem för många företag idag är att balansera mellan det som säljs på nätet och det som säljs i butiken. Fortfarande är marknaden ung och det finns utrymme för många spännande idéer. Lär dig mer om det nya kassasystemet som minskar bryggan mellan markbutiken och nätbutiken, en utveckling där kundens upplevelse står i fokus men där det också finns fördelar för klimatet att hitta. 

POS System är ett molnbaserat kassasystem som syftar till att förbättra kundupplevelsen genom att minska bryggan mellan ens näthandel och den fysiska handeln. Det finns två bidragande orsaker till varför det är så bra: för företagens del handlar det om att bättre kunna balansera nätet och markhandeln, och för konsumenterna handlar det om att lättare föra ihop den shopping man gör från sin device till att kunna överföra det till butikerna. Det finns många goda skäl till att digitalisera ens kassa så mycket det bara går, och det tar vi upp i den här texten.

Att röra sig mellan butiken och nätet

Ta ett konkret exempel: du går till en butik för att kunna se det du vill köpa i verkligheten. Att göra både mindre och större köp online är utmanande för många eftersom man inte får chansen att prova varan man ska köpa. Kanske vill du titta på varan och köpa den några timmar senare? Det är då ett molnbaserad kassasystem kommer in i bilden, du kan nämligen slutföra ditt köp senare.

De flesta handlar på nätet eftersom det sparar tid. Ett exempel på en näthandel som ökar kraftigt är att handla matkassar på nätet, en tidsparande shopping som är till för att skala bort bryggan mellan det digitala och den ”markbaserade” världen. Trenden att digitalisera matmarknaden är mycket påtaglig, och det finns en hel del exempel på det. Många stora butiker slopar dessutom papperskvittot och inför istället digitala kvitton, något som stämmer överens med trenden att vilja digitalisera kassasystemet. Läs mer om det i Aftonbladet.

Andra fördelar med molnbaserat kassasystem

Något annat mycket positivt med molnbaserade kassasystem är att det i det långa loppet kan öka chanserna till ett lyckat köp. Det bidrar både till mer nöjda kunder, men också till färre felleveranser och transporter som skickas fram och tillbaka. Det blir faktiskt en vinst även för klimatet, utan att tillväxten skulle påverkas i längden. Kunden får en snabbare och säkrare shoppingupplevelse.

Många skulle oroa sig för att det inte längre skulle finnas personal i butikerna som kan ge en god förväntad service. Det här är inte en rimlig konsekvens; snarare blir personalen tillgänglig att konsultera en i ens köp snarare än att stå upptagen i kassan. Det gör återigen att kundupplevelsen stärks och blir bättre, man får förväntat service, mindre stressad personal och dessutom sparar man in på papperskvitton, miljön och missnöjda kunder som köper fel saker online. Det är en win-win från en massa olika håll!