Som företag i Sverige är det viktigt att inte bara synas på nätet – handeln ska helst göras så enkel och tilltalande för konsumenten som möjligt. Nu integreras det fysiska med det digitala på ett helt annat sätt.

e handelI och med att e-handeln växer sig allt starkare i Sverige stärks kraven på företag och hur de formar sina webbshoppar på nätet för att passa konsumenterna. Många låter proffs bygga och utforma hemsidorna så att de blir så användarvänliga som möjligt, något vi skrivit om här tidigare. Med ett bra e-handelssystem kan konsumenten nämligen enkelt surfa sig runt utan att stoppas av vare sig felbygge eller buggar. Det gör också att fler köp garanterat görs på sajten. Något som gynnar företaget bakom det hela.

Utökar näthandeln rejält

Ett företag som satsar stort på att utöka sin näthandel och få sina kunder att shoppa mer online är inget mindre än Åhléns, som Veckans Affärer skriver om i en artikel. En sak som de har gjort för att underlätta för sina kunder samt locka till köp är att man enkelt ska kunna shoppa på internet i den webbaserade butik, för att sedan, om plagget inte kändes rätt, kan returnera varan i en fysisk butik. Sortimentet som kommer att finnas tillgänglig när detta lanseras täcker in mer än hela 20 000 varor. Sedan är tanken att detta ska få växa ännu mer och motsvara mängden varor som finns i utbudet i ett av de större Åhlénsvaruhusen i landet.

Rätt i tiden

Egentligen är konceptet inte så konstigt, eller särskilt nytt för den delen. Men som en del av den nya digitala satsningen kommer alltså varuhuset vara mer sammankopplat med internetversionen. Och det ligger verkligen i tiden att integrera den fysiska kundupplevelsen med den snabba och enkla digitala delen av kundresan. En slags synergi på sätt och vis, som många ännu inte tagit tillvara på, eller insett värdet av. Men eftersom e-handeln har nått en viss mognad är det dags att tänka på detta koncept mer allvarligt, för att inte missa vare sig kunder eller utvecklingspotential.