Alla kör digitalt numera. Det finns inte ett företag med självaktning som inte har en webb. Men nu när ett sådant faktum redan börjar kännas daterat bör människor ställa sig nästa fråga: Har mitt företag en BRA hemsida? Ordet bra föranleder i det här sammanhanget att sidan är en bra representation för företagets målsättningar, självbild och kunder.

Sidan ska alltså ha alla de funktioner som krävs för optimal digital kommunikation med sina kunder. En funktionalitet med kundens köpkraft och produkten som nav. Det finns de företag som säljer tjänster det finns de som säljer varor – med hemsidan som sitt starkaste, och ibland enda, vapen. De måste ha funktionaliteten och enkelheten som sitt främsta mål. En webbplats som är en webshop brukar till exempel ha varorna direkt exponerade på hemsidan – det vill säga första sidan. Medan ett spelbolag som https://casino.betsson.com/sv/ måste ha en webb som är bekväm för sina användare. De ska känna att färgerna och de olika funktionerna för alla spel är välkomnande och tilltalande.

Bra exempel på dålig webbdesign

Ett par tydliga exempel på dåliga hemsidor är delvis gamla sidor, amatörmässiga sidor och sidor med helt fel funktionalitet och baktanke. Den senaste typen av misstag bruka ofta göras av nya stjärnor på Europas mat- och modemarknad. De brukar alltid ha en stor flash-annons som täcker landningssidorna. Dessa gör inte bara sidan långsam. Dagens internet-användare är mycket mer kräsna och medvetna om vad de vill ha. Så när de dyker på en sida med alldeles för mycket plotter och röra av färger och budskap tröttnar de lika snabbt på det som de gör på att sidan är långsam.

Dålig webb