Det har blivit en snårig vetenskap att marknadsföra sitt företag på internet. Allt fler människor börjar bli skeptiska till klassisk övertalningsreklam och vill hellre se välproducerade hantverk. Mångfald och en personlig vinkel blir mer och mer efterfrågat och 2018 är det dags att slutgiltigt ta farväl av stereotypen. 

Den klassiska reklamen där målgruppen på ett överpedagogiskt sätt ska övertygas om att köpa den nya ”super ultra mega”-produkten är idag ett minne blott. ”Ingen reklam tack”-skylten spikas argt upp på dörren och överflödet av information gör oss avtrubbade. Idag måste företagen anlita riktigt bra produktionsbolag för att konsultera och producera rörlig content och reklamfilmer till sitt företag. Filmer som känns nya, kreativa och utmanande.

Trender i reklambranschen 2018 är…

  1. Söka målgruppen på nya sätt
  2. Mångfald i reklam
  3. Nischa reklamen och gör den snyggare

Den klassiska målgruppen baserat på ålder och kön börjar bli förlegad. Nu försöker branschen hitta på nya sätt att definiera målgrupper på. Det kan vara inkomst, utbildningsgrad eller mer specifikt var man bor. Men det hetaste är att jaga de olika medierna som folk rör sig på. Många företag slåss nu om att synas bäst i e-sporten (streamade dataspel). Uppskattningsvis har e-sport en tittarskara på ungefär 400 miljoner personer – människor som annars är svåra att nå via traditionella medier.

Och apropå målgrupp, så är mångfalden i reklamen ännu en het potatis. Sociologer har länge bedrivit forskning om hur stereotyper reproduceras i olika samhällsnarrativ. Ekonomistudierna, menar forskaren Nina Åkestam, har varit mer inriktade på varumärkeseffekten. Nu börjar ekonomiskolorna få upp ögonen för forskning om reklamer och stereotyper: konsumenterna är mer subversiva än vad många tror, och refuserar mer och mer stereotyp reklam.

Och apropå stereotyp reklam börjar det blir populärt bland människor att installera olika plug-ins som ska blockera reklamen på internet. Många anser att reklamen bara är störande inslag i ens flöde. Den klassiska ”ingen reklam, tack”-skylten på ytterdörren har helt enkelt fått en digital motsvarighet. Därför är det viktigt att göra sin reklam snygg, träffsäkert riktad och intressant att titta på. Gör du den rätt, och använder den på rätt kanal, så kommer du garanterat lyckas med din reklam 2018.