En av de viktigaste komponenterna när man bygger ett varumärke är designen. Hur ska varumärkets namn kännas? Vilka tankar ska man associera till? Ska det påminna om något eller skapa en helt ny känsla? Hur ska färg och form användas för att kunden och mottagaren ska få samma känsla som skaparen av varumärket? Alla dessa frågor är något man alltid bör ta hänsyn till, men också lägga stort fokus på. Nämner jag ett visst varumärke ska personen genast få upp en bild i huvudet av hur det ser ut, vad det står för och vilken känsla det väcker.

Ta Coca cola till exempel. När man hör det namnet får de flesta upp en bild i huvudet av deras logga, färgerna, vad det står för och till och med känna smaken av Coca cola. Detta visar alltså vilket starkt varumärke det faktiskt är. Det är inte många på jorden  som inte vet vad Coca cola är. Vart man än reser, om det så är världens ände så kan man bannemej alltid få tag på en Coca cola.

Andra varumärken som kan jämföras med Coca cola är Microsoft och  Kellogs. I Sverige är Hennes & Mauritz och IKEA starka varumärken som de flesta kan identifiera sig med. Även utomlands har dessa etablerat sig starkt och även folk i andra länder känner tydligt igen dessa varumärken och vad de står för.

Man kan alltså dra tydliga paralleller mellan design och varumärken. Detta var en försmak av vad som komma skall på min föreläsning på Berghs nästa gång. Då kommer jag gå in djupare i detta. Jag skulle vara tacksam om ni i förväg kunde maila era adresser och telefonnummer till mig, så samlar jag allt detta i ett dokument och skickar sedan till er.